Бойкотът срещу Нестле

7 февруари 2008

Какво е общото между Ема Томпсън, Asian Dub Foundation, Ноъм Чомски, Джули Кристи и Джърмейн Гриър? Че никой от тях не употребява продукти на компанията Нестле. Бойкотът е в сила и на територията на 73 университета, след които Оксфорд и Кеймбридж.

Обвиненията срещу Нестле са за неетичния им маркетинг на заместители на майчиното мляко, насочен към майки в бедни страни от Третия свят. Според Глобалната мрежа за зищата на детското хранене (IBFAN), която е един от инициаторите на бойкота, Нестле раздават безплатни мостри от адаптирани млека за болници и родилни отделения. След като майките напуснат болницата, адаптираното мляко вече не е безплатно, но тъй като храненето с него е довело до нарушения в лактацията им, семейството е принудено да продължи да храни детето си изкуствено. IBFAN твърдят също, че Нестле си служат с “хуманитарни помощи”, за да разработват пазари, че не поставят етикети на езика на страната, където продават, и че чрез подаръци и спонсорство влияят на здравните работници, за да промотират продуктите им. Компанията отрича обвиненията.

Свикнали сме да говорим за начина на хранене на бебетата като за нещо, което е въпрос на избор. Така е в привилегированите части на света. Но когато на майките в страните от Третия свят се налага да хранят децата си с адаптирано мляко, те се сблъскват с поне три сериозни проблема:

  1. Адаптираното мляко трябва да се разрежда с вода, която в тези краища на света често е оскъдна или замърсена, а това води до заболявания у така уязвимите бебета.По данни на УНИЦЕФ, изкуствено хранено дете, което живее в нехигиенични условия или сред болести, е изложено на 6 до 25 пъти по-висок риск да умре от диария и 4 пъти по-висок риск да умре от пневмония в сравнение с кърмено бебе.
  2. Живеещите в бедност майки често разреждат млякото повече, отколкото трябва, за да им стигне за по-дълго време. В резултат на това много деца остават недохранени.
  3. Майчиното мляко има много естествени предимства пред изкуственото. Кърмените бебета са защитени в различна степен от много болести като диария, бактериален менингит, гастроентерит, възпаления на ушите и дихателните пътища. Кърмата съдържа правилната комбинация от хранителни вещества, необходими за развитието на нервната система. Кърменето заздравява връзката между майка и бебе, ачестото кърмене без даване на вода и добавки забавя възстановяването на фертилността и по този начин може да помогне на майките в Третия свят да отложат следващата си бременност. Според УНИЦЕФ, ако всички бебета бяха изключително кърмени до шестмесечна възраст, това би спасило около 1.3 милиона бебешки живота годишно.

Медиите започват да говорят за нехуманните маркетингови стратегии на Нестле още в началото на 70-те и след продължителен медиен шум през 1977 се стига до обявяване на бойкота от страна на организации като IBFAN, Infant Formula Action Coalition и Save the Children. Бойкотът стартира в САЩ, но бързо се разпространява в Австралия, Канада, Нова Зеландия и особено в Европа.

През 1981 Световната здравна асамблея приема Международен кодекс за разпространение на заместителите на майчиното мляко. Кодексът забранява рекламата и промоционалното разпространиение на адаптирани млека и други храни и напитки, продавани като частичен или пълен заместител на майчиното мляко. По смисъла на този документ, такива заместители са всички храни и напитки, насочени към бебета на възраст под 4-6 месеца. Кодексът определя и изисквания към етикетите на тези продукти.

През 1984 координаторите на бойкота се срещат с ръководството на Нестле, които се съгласяват да се придържат към Кодекса и бойкотът официално е отменен. През 1988 обаче наблюдатели от IBFAN алармират, че компании производителки на адаптирани млека буквално заливат болниците в развиващите се страни с безплатни или предлагани на безценица свои продукти. На следващата година бойкотът е обявен отново и продължава и до днес.

Тази година Нестле окончателно закри наградата си Smarties за детска литература, която връчваше от 23 години. Закриването се наложи след многобройни протести от страна на детски писатели и след като миналогодишният победител Шон Тейлър публично отказа да приеме чека си от компанията, заради неетичните й практики на разпространение на адаптирано мляко.

Бойкотът се подкрепя от стотици фирми, религиозни организации, потребителски асоциации и дори политически партии, като например Зелената партия и Либералдемократите във Великобритания.


33 отговора to “Бойкотът срещу Нестле”

  1. Бу on 9 февруари 2008 13:27

    Нестле са много сериозен нарушител на Кода, безспорно. В световен мащаб.

    А какво става тук, в дребния мащаб, в нашата държавица?

    Компании като Авент, Нук и Чико рекламират продуктите си - шишета, биберони и прочее пособия - директно в родилните домове. Как? Ще кажа как, виждала съм лично как се осъществява процедурата. Лекция, която засяга акушерки. Представител на компания. Приближава се към по-главните акушерки и им предлага безплатни мостри - те, разбира се, се съгласяват - не защото искат да нарушават Кода или нещо от сорта, но оборудването и всички пособия в болници и родилни домове са морално остаряли, а новите, хубави неща привличат майките (болниците в крайна сметка са търговски дружества, в чийто интерес е да привличат повече клиенти). И така в болницата се появява много красив, много шарен щендер на фирмата-производител, на който са окачени всякакви пособия за бебешко хранене - през гръдни щитове до (най-вече) биберони, шишета и залъгалки.

    Във всяка болница се предлага адаптирано мляко за дохранване (вече къде и защо предлагат или дават без да питат е друга тема). И каквото и да ми говорят, няма никаква случайност в това, че дадена болница ползва определена марка мляко. Може понякога да закупуват кутиите, но по-често млякото в комплект с шишетата е дарение. Дарение на добра воля, браво, каква благородна постъпка. В крайна сметка над 1/2 от тези бебета ще бъдат на адаптирано мляко преди да са изтекли три месеца и съвсем не задължително по волята на майките им…

    Отнесох се.
    Бойкотирам Нестле. Ям Милка :D

  2. vassilena on 9 февруари 2008 16:02

    Ох, да така е за жалост. Това, дето съм го постнала ей тук горе за Нестле, е само загрявка - каня се и аз да пиша за положението по нашите земи.
    Обаче да знаеш и сладоледи Делта са на Нестле, затова аз ям вашия Дарко от Филибето или още по-добре био сладолед Деметра от Пикадили.
    Също Лореал козметиките са на Нестле, много неща имат тези хорица наистина.

  3. мария on 9 февруари 2008 19:46

    Когато бях в болница след раждането на децата ми, си спомням, че даже ни се караха, ако не сме дали млекцето в шишенцето. Ние го изхвърляхме в мивките и лъжехме, че сме го дали. Но имаше момичета, които не бяха толкова смели. Пък и децата не бяха при нас постоянно. Трябва да се говори за тези неща, за да са информирани бъдещите майки. И да имат “наглостта” да устояват на натиска от рекламите, нали?

  4. ива on 10 февруари 2008 17:28

    Ха такааа
    Тъкмо се бях прицелила във Фризо като марка доста налагана от доктори и болничен персонал. Но то не бе Нестле, Авент и кои ли не. Преди да роди, на всяка бъдеща майка мозъка и бива промит с идеите, че са и необходими купища шишета, силиконови екстри и още и още пластмасова продукция. Когато родих никой не ме попита ами направо ми нахраниха бебето с адапте при положение, че нямах затруднения да си го кърмя. Просто ми го носеха сито, това ми се струва също толкова грубо колкото и ако ми бяха предложили безплатна мостра. Че даже повече…

  5. василена мирчева on 11 февруари 2008 17:12

    Факт, ловки са тези хора. Първата лична лекарка на моето дете разполагаше с безплатни мостри и веднъж пред мен по телефона обясни на своя колега как била похвалена от Нестле за това, че на национална педиатрична конференция чела доклад, в който хвалела продукцията им. Това беше една от сериозните причини да я сменя. А моя приятелка, която попълвала в родилния дом анкета и написала, че не купува Нестле, беше посетена 3 месеца след изписването с рекламки, брошурки и пр (просто си написала личните данни в анкетата). Освен това, ако не се лъжа, производителите на адаптирано мляко са длъжни да отбелязват на кутиите, че майчината кърма е най-доброто за бебето, а само Нестле не го спазват.

  6. едно птиче on 14 февруари 2008 13:24

    Здравей Василена, много се радвам на блога ти. Ще направя възможно да се чете от повече майки. Сигурна съм, знаеш, че от тази страна на барикадата сме вече повече :-). Аз имам също едно прекрасно момченце, Максим, което е много щастливо с моите възгледи за гледането му. Сърдечни поздрави :-)

  7. Мели on 17 февруари 2008 16:56

    От 8 години бойкотирам всички продукти на Нестле, именно поради фактите отбелязани по-горе в материала. Това е лична позиция. За съжаление, обаче, ми се наложи до прибягна до използването на адаптирано мляко за бебенцето си, което родих преди по-малко от година. Причината е, че нямах достатъчно кърма, за да нахраня детенцето си по няколко причини. Първо, защото се наложи раждането да стане по оперативен път. Още първия път, когато ми дадоха бебето, няма е 24 часа, го сложих на гърдата си и му дадох да суче. Какво и що е сукало не знам. Но кърмата ми тръгна два дни по-късно. На всичкото отгоре не достигаше и детето все беше гладно, затова преминах на смесено хранене – дохранвах го с адаптирано мляко на Милупа - Аптамил. Направих всичко, което пишеше по книгите, което знаех от майка си, от баба си, за да стимулирам гърдите си и да имам повече кърма. Уви! На всичкото отгоре на 38-ия ден след раждането ме оперираха по спешност от апендисит. Това второ! И тогава кърмата ми съвсем спря. Оттогава детето ми бе само на адаптирано мляко. Беше ми много трудно, но нямах избор.
    Лошо ли съм постъпила? Да не би по собствено желание да съм спряла да кърмя? Не. Просто лошо стечение на обстоятелствата. Защото за мен да кърмя беше най-великото удоволствие, което съм изпитвала. Какво става след като не можеш да кърмиш, а искаш? При мен се стигна до тежка депресия. Най-вече от това, че отвсякъде те заливат с послания за кърмене – медиите, приятелите. Всеки път, когато вземах кутията с мляко, ми ставаше тежко щом видех надписа, че най-доброто за моето дете е майчината кърма.
    Това, което искам да кажа е, че нещата не опират само до желанието. Понякога не всичко зависи от нас. Мисля че по някакъв начин трябва да се мисли и за жените, които наистина искат да кърмят и не се притесняват от това, че гърдите им щели да се деформират, което за мен е пълна глупост. Но и не трябва да се прекалява, защото тежи. На мен много ми тежеше. А никъде нито прочетох, нито видях нещо за подобни на моя случаи.

  8. vassilena on 17 февруари 2008 23:20

    Мели, благодаря ти за искреното и добронамерено мнение!
    Съжалявам много за начина, по който са се стекли нещата с кърменето - и аз спокойно можех да бъда на твое място, ако не бях попаднала на няколко правилни хора, които ми помогнаха и ме подкрепиха.
    Именно по тази причина ужасно много искам на свой ред да помогна на повече жени да се справят с проблемите около кърменето, които в повечето случаи наистина се дължат на липсата на адекватна подкрепа и правилен съвет.
    Моите лични впечатления са, че почти няма жени, които да не са желали от все сърце да кърмят бебетата си. Не е ли странно и жалко, че въпреки това толкова много от нас не успяват? Мисля, че е много несправедливо и лицемерно от страна на обществото или на когото и да било на тези жени да се вменява вина, когато просто не им е оказана нужната подкрепа.
    Не знам достатъчно подробности за твоя случай, но все пак се надявам, че ако имаш още едно дете, ще опиташ отново. Познавам много страхотни майки, които кърмят успешно второто си дете или дори третото, въпреки че с първите не се е получило.

  9. Проблемът с млякото « Царството на Бу on 20 февруари 2008 14:18

    […] целия текст на Василена за същината на Бойкота и сериозността на […]

  10. ekaterina on 16 март 2008 17:31

    И успяваш да помагаш на много майки убедена съм и аз съм една от тях. Благодарение на твоите съвети още си кърмя бебето. Преди да я имам никога не съм се замисляла как стоят нещата и преди да родя изобщо не се интересувах от кърменето.Имам късмет да съм септемврийка и там четях твоите съвети които много ми помогнаха и ми вдъхнаха увереност още в началото когато ми беше доста трудно.
    Извинявам се за отклонението от темата.

  11. Dolchinkova on 28 март 2008 17:49

    В третия свят нямам наблюдения ,но в Шбейцария ,както и в Германия ,където често ходя , си има закони за това.Никой не раздава просто така проби мляко.В аптеките ги има и по желание на майката може да получи,но изрично е забранено да са поставени така ,че всеки да си взима.В болниците също -само ако нямаш мляко ще ти дадът пулвер.
    Така е не само с Нестле а със всички фирми-Милупа,Холле и тн…..
    Има си закони.
    А ртова че в някой страни не се спазват ,то това незначи ,че дадена фирма е некоректна.
    Подаръци правят всички фирми,но решение на майката е дали да използва или не.Аз кърмих година и нещо ,но почти всеки месец получавах мостри млека.Ами ако нямах кърма?Не би ли било добре ,това ?Напротив ,така човек може да проба кое му харесва на детето като мляко ,ако няма кърма ,а по късно каши или пюрета.

  12. vassilena on 28 март 2008 18:33

    Когато законите не се спазват от дадена фирма, както е в случая, това значи че е некоректна, дори повече.
    Ако някоя майка “няма кърма” най-доброто, което може да се направи, е да и се помогне да се справи с този проблем. Това е възможно при почти всички жени. Ако все пак тя е една от тези изключения, които не могат да се справят напълно с кърменето, тя може да си купи адаптирано мляко. Така или иначе никой няма да й го даде безплатно за целия период през който детето й ще има нужда от него.
    Мисля че в “Бойкотът срещу Нестле” достатъчно ясно съм обяснила защо предлагането на безплатни мостри е проблем. По този въпрос общо взето спор няма. Все пак не случайно е изработен цял международен кодекс по въпроса. Спазването му от страна на фирмите е задължително, бойкотирането на компании пък е личен избор.

  13. Elina on 29 март 2008 10:00

    Помагаш, за което много благодаря. Радвам се, че имах късмета да те срещна при септемврийките и “да ми отвориш очите” за толкова много неща. С ръка на сърцето мога да кажа, че благодарение на теб кърмя дъщеря си успешно от самото й раждане. Най- важното е, че даваш не само чисто практични съвети как трябва да се случват нещата, а вдъхваш спокойствие и увереност у майките, че всичко е ОК. Та с две думи- ти си си виновна, че продължаваме да те тормозим с въпроси :) С Али пращаме целувки на Сия и на батко й.

  14. Dolchinkova on 29 март 2008 19:28

    Найстина имА свобода на словото както и личен избор е кой кого ще бойкотира.Но тогава темата ти трябва да е насочена не само към Нестле а към всички фирми за детски млека.Тъй като на това ,се гледа като на реклама,и всички го практикуват.
    Всеки има свобода на избор и това също е вид избор ,чрез мостри да определищ кое мляко добре приема детето,след като по определена причина не се кърми.
    Незнам за третия свят ,но в цивилизованите държави повечето майки кърмят ,имат така наречените стиллбератерин и муттербератерин,тоест съветнички за проблемите с кърменето и вообще с майчинството.А това ,че в някой държави е като мода да не се кърми поради ……..увсисване на бюста,което за мен са пълни глупости, или веднага след поотрасване на детето се тича към операципнната ,то това незначи ,че дадена фирма е виновна или фирмите за млека вообще.

  15. Бу on 29 март 2008 21:45

    Да, Dolchinkova, в този смисъл си права - не е луд този, който яде баницата…

    Но в случая става дума и за друго - Нестле са приели да спазват Международния кодекс още през 1981-ва, а не го правят. Това не е редно.

  16. Dolchinkova on 30 март 2008 14:04

    В болницата в която раждах ,не съм видяла някакво толериране на сухото мляко.На която и да е фирма .На всички майки им се помагаше да кърмят ,някой с проблеми получаваха ел.помпи и така нататък.
    Спомням си ,че акушерката ме събуди няколко часа след като родих за да кърмя.Носеха и бебетата чийто майки ги бяха оставили в стаята при акушерките,през ноща същоза кърмене.Не видях някой да го дохранват сдопълнително мляко.
    Чая от анасон за коликите го даваха с лъжичка ,а не с биберон за да не се отбие бебето.
    Тук можеш да си вземеш помпа под наем от аптеката ,така че дори и в къщи да се справяш сама.10 дни след раждането идваше акушерка у нас ,за да ми помага с изцеждането ,и вообще с бебето.
    Моя приятелка която наскоро роди ,получи мастит ,но в болницата и помогнаха и въпреки че беше на път да изгуби млякото си,проблема беше решен и тя кърми бебето си успешно вече 2 месец.
    Не съм срещнала никакъв натиск от която и да е фирма.Не съм получавала повече …„подаръци„ от Нестле в сравнение с другите фирми за млека.
    Според мен бойкота ви треабва да е насочен не само към конкретна фирма,а към всички произвеждащи детски храни.Тъй като политиката им ,както и целта им да продават е еднаква.

  17. vassilena on 30 март 2008 18:48

    В известен смисъл си права, защото специално в България почти всички нарушават Кодекса. Само че останалите компании просто произвеждат само детски храни, така че ако не купувам детски храни, така или иначе не съм им клиент. За сметка на това Нестле са най-голямата хранителна компания в света и на практика всеки купува техни продукти, освен ако специално не си постави за цел да ги избягва. Като по-голяма компания те са и по-влиятелни на пазара и до голяма степен диктуват условията, в които действат и останалите на този пазар. Така че и отговорността им е по-голяма.

  18. Dolchinkova on 30 март 2008 19:53

    Благодаря за отговорите.
    Аз не съм си поставяла за цел да ги избягвам ,но не пазарувам нищо от тях.Кърмих до година и нещо ,после детето ми премина на краве кисело и прясно мляко.
    Дори крема ми за лице не е техен.Има много фирми и голям избор.Когато дъщеря ми ядеше каши ,в началото съм и правила с мое мляко -Холле са натурални и може да се правят с майчино мляко.А тук има и една фирма Бимбосан също.Това са само зърнести каши вътре с витамин Б.
    Но както съм написала по горе ,около мен ….в болницата и навсякъде насърчаваха кърменето.
    Аз кърних защото исках да дам най доброто на детето си.Не заради това ,че някой ме е убеждавал.
    Желая успех на всички майки.

  19. Xpucu on 31 март 2008 9:40

    Искам да се включа с мнение по въпрос, който се споменава- извинявам се, че не е съвсем по темата. Бъдещите майки трябва внимателно да разпитат за практиката в болницата, където смятат да раждат. Аз родих в Плевен, в родилното отделение на ІІ- ра клинична база. Изключително доволна останах от персонала на родилното и малко по- малко доволна от следродилните грижи. Най- хубавото беше, че бебоците са при майките, насърчаваха ни да кърмим на поискване, без причина не предлагаха АМ или вода. Аз родих в най- голямата жега и по изключение ни предлагаха вода- най- вече за тези майки, на които кърмата им не беше слязла за да не се дехидратират бебешорите. ЗА КЪРМЕНЕТО- накъдето и да се обърна, виждам реклама на бебета, гушнати от мама, със шише в ръка и никъде реклама на бебета, гушнати от мама, с цица в уста. Това до такава степен се е набило в главата на младите майки, че ги е срам да накърмят децата си на обществено място. Аз самата подобни проблеми нямам- където и да поиска дъщеря ми, изваждам гърдата си и я храня. В очите на хората виждам само одобрение. Трябва да насърчаваме обществото да показва естественото хранене на бебетата като нещо прекрасно, каквото си е.

  20. Бу on 31 март 2008 10:08

    Хриси, да - Плевенската МБАЛ е Болница - приятел на бебето :D Не знам какво ли е да ражда човек в такава болница, сигурно е приятно за разнообразие да се насърчи кърменето, вместо в най-добрия случай просто да не ти бутат АМ, независимо искаш ли да кърмиш или не.

  21. Людмил on 21 юли 2008 11:58

    Аз бойкотирам и Белла, Kraft, Proctor & Gamble, Макдонълдс, Монсанто. Ето повече за тях http://ludmil.multiply.com/journal/item/23/23

  22. Силвия on 25 юли 2008 12:12

    Аз честно да ви кажа не мога да разбера къде е проблема.Някой от Нестле ли кара майките да спрат да кърмят и да хранят бебетата си с АМ.Има причини, независещи от жените и не по тяхно желание спират да кърмят или изобщо нямат кърма.Какво лошо има, щом няма друг начин да се дава адаптирано мляко.И какво като ги има в болниците или се рекламират.Не е ли личен избор/ако има такъв/ на жената как да храни бебето си.Едва ли реклама или лесен достъп до продуктите биха променили решението на майката.Някои хора направо ме изумяват с чувсвото на вина дето сами си вменяват.Едва ли са чак такива майки-героини и едва ли могат да предпазят бебетата си от всичко.Аз сигурно губя връзката някъде, но не разбрах същината на проблема.

  23. vassilena on 25 юли 2008 12:29

    Ако жените сами са решили да не кърмят, няма нищо лошо в адаптето, тук си права.
    Тези обаче са много малко, а за останалите маркетингът на адапте има директно отражение върху кърменето. Например ако болницата получава безплатно адапте и го раздава на бебетата без съгласието на майките, което е масова практика в бг, това пречи. Ако лекарят ти вместо да ти помогне да се справиш с евентуална трудност в кърменето, ти внушава, че не можеш, и те насочва към определена марка адапте, това също пречи на кърменето. Ти искаш да кърмиш, но не кърмиш. Ако ти внушават чрез реклама, че изкуственото хранене е по-сигурно, по-лесно, по-престижно, по-научно и не по-лошо като резултати от кърменето, тогава те заблуждават и също ти пречат да кърмиш, да вярваш, че го можеш и да дадеш най-доброто на детето си.
    Рекламата на адапте е и в нарушение на един международен документ, който фирмите производителки са длъжни да спазват. (Пише го много пъти по-нагоре, има и линкове, може да прочетеш.)
    Между другото миналата година Нестле бяха призовани и от органи на ЕС да дават обяснение за нарушенията си, но доколкото си спомням представител на самата компания не се беше явил, а само нает от тях юрист.

  24. Grace on 25 юли 2008 12:35

    А защо в бойкота не се включва и Гербер, която вече е собственост на Нестле, но малко хора го знаят.

    Людмиле, а ти да включиш още и Coca-cola, Schweppes, Cadbury.
    http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_0199-7084238/Preparing-for-sweet-taste-of.html

  25. Силвия on 25 юли 2008 12:59

    Все пак не мога да си представя как реклама може да ме убеди, че АМ е по-добро от кърмата.Не вярвам, че интелегентни жени биха се подвели по провокации.Сигурно нещата в третия свят стоят различно.Там хората имат нужда не само от хуманитарни помощи, но и от информация.Няма майка, която да не иска най-доброто за детето си.Само Нестле ли извършват нарушения?

  26. vassilena on 25 юли 2008 13:30

    Не, но те са най-големите и най-системни нарушители. А и когато една компания е толкова мощна, тя диктува условията на пазара тъй да се каже. Ако тя не играе честно, другите просто са принудени също да нарушават правилата, иначе как ще се конкурират?
    За останалото, теб рекламата няма да те убеди, че АМ е по-добро, но ще убеди много хора, че е не по-лошо и че няма нужда да се напъват чак толкова, ако имат трудност. А самата трудност често е създадена също от даването на АМ в болницата. Ако кърменето тръгне зле от самото начало, защото бебето в болницата е било на АМ, после няма нужда да те убеждават в каквото и да било - при липса на подкрепа нещата са изпуснати и на практика нямаш избор освен АМ.

  27. Божана on 29 юли 2008 13:47

    Все още няма голяма подкрепа за майките, решили да кърмят бебета си.И педиатрите дори при най-малкия проблем и недостатъчно наддаване на тегло препоръчват да се мине на смесено хранене и дори насочват към определени марки АМ. Може би им плащат за реклама?!

  28. vassilena on 29 юли 2008 15:13

    Да им плащат в буквалния смисъл едва ли, но им предлагат много други екстри - поне така пише в източници на УНИЦЕФ и други международни организации. Предлагат някакви бонус като пътувания за семинари, някакви подаръци уж служебни и т.н. Някои някъде може и да плащат, знам ли.

  29. Snujolin on 29 юли 2008 20:48

    Аз също мисля ,че някой лекари имат някаква лична изгода от рекламирането на АМ.Нашата педиатърка ми препоръчваше да дохранвам с “Фризолак” при условие ,че синът ми наддаваше с по 1-1,5 кг първите месеци,защото се будел нощем за да суче.И това при ясно изразено от мен желание да кърмя,тя не пропускаше да ми пробута рекламна брошура.
    А скоро прочетох интервю с някаква миска в “Моето бебе и аз” списание ,което уважавах,поне до този момент ,как тя избрала да храни бебето си с АМ като по-добрия вариянт -то храните които яде майката били толкова вредни и нечисти,че майчиното мляко не било абсолютно безвредно и пр.(като че ли кравите се хранят с екопродукти ).На всичко отгоре я анонсираха като млада ,амбициозна и успяла майка.Това направо е пристъпно,като се има предвид как някой по-млади момичета подражават на такива “звезди”,а още повече и лансирано от съвременно списание.

  30. Grace on 30 юли 2008 13:50

    Е, не знаете ли, че Фризолака се продава от фирма, близка до шефката на детска педиатрия? Той само в България е толкова предписван и препоръчван по същата причина.

  31. Kriska on 31 юли 2008 16:48

    Извинете ме, ама това е пълен абсурд! Аз ли съм тъпа и не мога да схвана или има нещо друго? Всеки прави своя избор! Като искам да кърмя ще кърмя, като не искам няма да го правя. И никой не може да ме обеди в обратното! Аз кърмя дъщеря си вече 4 месеца и дай Боже и за напред да мога и никой ама никой не може да ме убеди, че АМ е по-добрия избор. Така, че ако си тъп ще те манипулират. Аз лично не одобрявам лансирането на АМ каквото и да било, за мен кърмата е незаменима, но неразбирам какво са ви виновни от Нестле, че има корумпирани и тъпи хора. Поне аз така ги виждам нещата.

  32. Kriska on 31 юли 2008 16:52

    Забравих да ви кажа, че тъй като до момента имам мляко в излишък давам кърма и на друго бебе, малко по-голямо от моето. Бях писала и в нета че имам и ако някой иска мога да давам, вместо да си хранят дедето с АМ, да ама никой насреща. В крайна сметка един колега на мъжа ми ни свърза с едно семейство от нашия град и сега дететнцето, вече на 8 мес. от май месец си похапва от моята кърма вместо АМ, което много ме радва. Пожелавам на всички майки да имат желянието и възможността да кърмят, за да разберат колко незаменимо е това за тях и бебетата им.

  33. Яна on 1 август 2008 15:08

    Grace, моля те никога, никога повече не използвай словосъчетанието “детска педиатрия”. Освен, че е тавтология, просто всеки педиатър го побиват тръпки като го чуе. Нещо като “женски гинеколог”.

    Криска, лесно е да се съди от нашата камбанария на изоставаща, но все пак европейска държава. Опитай се да вникнеш в ситуацията на майките там - те просто *не могат* да направят информиран избор - от една страна защото голяма част от тях са неграмотни, от друга - защото информация не им се предоставя, от трета - защото когато един “авторитет” се изправи пред теб и ти каже, че това е “по-доброто и по-правилното” за твоето дете, дори да си грамотен човек с всичкия си, пак не е ясно дали няма да се подведеш… А Нестле просто се възползват, което ги прави подстрекатели и съучастници.

Trackback URI | Коментари RSS

Напиши коментар

Име (задължително)

Email (задължително)

Уебсайт


Твоето мнение