Транс

15 февруари 2008

Аз първа ще се съглася, че по принцип не е нужно една жена да променя хранителния си режим, само защото кърми. Но когато става дума за транс мазнини в храната на кърмачката, за жалост нещата са сериозни.

Мазнините, които кърмещата жена поема с храната си, дават отражение върху състава на млякото. Ако в храната на майката има транс мазнини, неприятният ефект е в три посоки:

  • общото количество мазнини в млякото е по-малко;
  • намалява пропорционалното съдържание на полиненаситени мастни киселини, които са най-важни за развитието на мозъка и нервната система на бебето;
  • транс мазнините пречат на бебето да усвои и без това вече занижените количества полиненаситени мастни киселини в кърмата.

Изследвания сочат, че майки от САЩ имат в млякото си между една пета и една десета от количеството омега-3, което се съдържа в млякото на изследвани кърмачки от Нигерия с по-здравословен режим на хранене.

Транс мазнините са доказано вредни не само за кърмачките и техните бебета. Те са толкова лоши за сърдечно-съдовата система, че са напълно забранени например в Дания, на територията на Ню Йорк и на други места по света, а в САЩ производителите са задължени да обозначават съдържанието им върху опаковката на продуктите. Какво изобщо си говорим – дори Макдоналдс вече не ги използват.

Аз пък кърмя почти без прекъсване от края на 2004 и страшно се ядосвам, че почти е невъзможно да намериш храни без транс мазнини на българския пазар. Още по-дразнещо е че това сякаш не притеснява никого и постоянно някой се опитва да нахрани с транс мазни храни децата ми едва ли не с идеята, че им прави услуга.

Нямам търпение и тук да се предприемат някакви мерки срещу тази мазна напаст, от която страдат толкова много хора. А дотогава колекционирам някои видове продукти без транс мазнини. Ако знаеш още, моля допълни ме.

бисквити без транс:

Vicenza

Jules Destrooper, обаче май не всички видове

диетичните „Нимфа“ на Сигма био

Плазмон

Papadopoulos

сладолед без транс:

био сладоледи Деметра


  • email
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter

33 отговора to “Транс”

  1. Севда on 16 февруари 2008 12:16

    Много съм боса, но за пръв път чувам за такива мазнини…
    Може би е най-добре като начало да се изредят в кои храни се съдържат тези транс мазнини, че да ги избягваме! Има ли ги в сиренето, кашкавала, киселото мляко, шоколада и т. н.

    Аз си се тревожа че бебенцето ми е вече 7-ми месец, на смесено хранене, не съм престанала да го кърмя, но то е много дебеличко, пък е късичко, по средните таблици за ръста и теглото. Дали не бъркам някъде с хранителния режим? Защо дебелее, а не му растат костите?
    Още не яде каша, жълтък, само зеленчуково и пюре от круша и сушени сини сливи, защото не можеше да ака, и е на дуфалак, а месни пюрета въобще не искам да му давам, едно, че аз съм вегетарианка, второ, че месото ми се струва много груба храна, особено за бебета.

  2. vassilena on 16 февруари 2008 15:40

    Eто тук има повече информация за това какво е транс мазнини и с какво ги ядем, даже без да щем.
    А за бебенцето ти едва ли има нещо тревожно – тези таблици са усреднени, а хлапетата са индивидуалности. Ако разминаването беше чак толкова голямо, предполагам лекарят ти щеше да обърне внимание.
    И аз не смятам да захранвам моето дете преди да навърши 6 месеца. Тя също е дебела, но като почнат да се движат повече ще отслабнат. Твоето бебче сигурно се опитва да пълзи вече. Движението е много важно за тях сега и им доставя супер удоволствие.

  3. Iva_D on 16 февруари 2008 22:04

    Супер за колекцията:).
    На Papadopoulos бискивтите също са trans-fat free – нещо, с което специално се хвалят на сайта си: http://papadopoulou.gr/en/.

  4. Жени on 17 февруари 2008 10:11

    В Бруклин забраниха вредните за кръвоносната система трансмазнини през август 2007г. Членовете на Градския съвет гласуваха със 194 на 11 забраната върху използването на трансмазнини в ресторантите и училищата, с което Бруклин стана първата община, приела подобно законодателство. Тази стъпка идва след приетата от управата на Ню Йорк пододна забрана,която влезе в сила през месец юли.
    Как ли ще гласуват нашите местни управници едно такова предложение?

  5. Бу on 18 февруари 2008 10:48

    Много правилно, Василена.
    За съжаление, родния консуматор купува като обезумял маргарин, който – повярвайте! – е много здравословен и полезен за сърцето и дори е диетичен, за Бога, как няма да е, та той съдържа фибри!

  6. Петя on 18 февруари 2008 16:06

    Да, абсурдното е, че няколко пъти се опитвам да обясня това на родителите ми, но те не ми вярват, защото по телевизията казват, че в маргарина има по-малко мазнини!!! Направо се отчайвам :(

  7. Maria (Slon Balon) on 20 февруари 2008 18:57

    Zdravei Vasilena ,
    Ot ve4e mesec sym v USA i e fakt, 4e na vsqka opakovka e obozna4en gramaja na trans mazninite. Tuk qvno vseki znae kakvo e trans maznini i tova e nakaralo proizvoditelite da slagat ogromni nadpisi na produktite si „0 TRANS FAT“. NO…okojesh li se malko po liubopiten i reshish li da pro4etesh podrobno sydyrjanieto ti prizlqva. Ta vyprosa mi e …kak vyv biskviti sys 0 TRANS FAT ima „margarine i hydrogenated canola oil“. Ot statiqta ti v gorichka ostavam s vpe4atlenieto,4e vsyshnost stava duma za edna i syshta gadost.Az li nishto ne sym razbrala ili pak sme jertvi na reklamni trik4eta?
    Izvinqvam se 4e nemoga da napisha komentara si na kirilica.
    Pozdravi Jorko i se nadqvam nqkoi den da se zapoznaq s Anastasia :)

  8. drize on 22 февруари 2008 19:09

    Тук в Турция на всеки продукт пише, че не съдържа животински мазнини, или по точно свински мазнини. Нали мюсюлманите не ядат свинско, та за това. Тук контрола на храните е много силен. Всичко се контролира от държавата, дори мафията, а не като в България парите и мафията въртят държавата. От там идват и проблемите на Бълагрия. И преди съм го казвала и сега ще го кажа – хората в България са ГЕРОИ с главно Г, защото успяват да живеят в такава неуредена страна! Дано се върнат повече хора към селото и домашното производство!

  9. vassilena on 25 февруари 2008 0:25

    @Maria
    Страшно се радвам да те видя тук и че си добре. За това как може хем да има хидрогенирани растителни мазнини, хем транс мазнините да са 0%, честно казано и аз не знам. Що не се обадиш или пратищ мейл да ги питаш, сигурно има някакъв телефон или адрес за въпроси на клиенти. Ще е много интересно.

    @Iva_D,
    На Papadopoulos нещо не ми се отварят добре всички страници в сайта им и не можах да видя къде са се похвалили, че са транс фрий. Така че преди седмица им писах с въпрос вярно ли е, но до момента отговор нямам. Пък не би било зле да е вярно, щото са им доста вкусни бисквитките.

    Иначе питала съм и Нестле – поне имат телефон за клиенти и реших да излюбопитствам, пък и да им покажа че някой се интересува от проблема. Жената на телефона не можа да ми отговори какви точно са растителните мазнини в бисквитите им и ми взе номера за обратна връзка. След няколко часа рисърч ми се обади да ми каже, че бисквитите им били с нехидрогенирано палмово масло. Трудно ми е да го повярвам обаче – тази мазнина май би трябвало да е доста скъпа, а и честно казано не си представям, че производител, който не използва хидрогенирано масло, ще пропусне да се похвали на опаковката на продукта си.

  10. Iva_D on 26 февруари 2008 20:44

    Василена, може би не виждаш, понеже сайтът им е главно на Flash, a това изисква съответен plug-in. Както и да е:), информацията е в секцията Nutrition/Indulgence and Nutritional Value/Refined Vegetable Oils. Дано отговорят:).
    Склонна съм да мисля, че става въпрос за обикновено растително масло, когато пишат само vegetable oil и за хидрогенирано, когато пишат vegetable fats. Какво мислиш?

  11. vassilena on 27 февруари 2008 9:17

    Ива, сигурно е така. Добавям ги в списъка.
    И на мен така ми се струва за тези oils and fats – и като събере човек наситените и ненаситени мазнини и ги извади от общото количество мазнини дали трябва да се получават транс мазнините? Аз поне така се опитвам да си ги изчислявам, в други марки продукти де, ама е смешно направо всички видове мазнини да ги пише само без тези.

  12. Iva_D on 27 февруари 2008 11:14

    Със сметките е трудна работа, понеже транс-а са вид ненаситени. В Щатите имат директива, да не ги включват като такива, но в Европа май няма (обща поне). Единственият начин със сметките е, ако ненаситените са указани като полиненаситени и мононенаситени. Тогава от общото количество като извадиш наситените, мононенаситените и полиненаситените, би трябвало да получиш транс.
    Другото кофти е, че дори в Щатите, ако количеството е под 1/2 гр. (да речем 0,49), не се изисква да се укаже на етикета, така при две serving size ти си взимаш почти грам, да не говорим за повече. Може и такова да е обяснението за това, което пише Мария по-горе.

  13. vassilena on 27 февруари 2008 13:44

    Да, дори в Дания има позволено минимално количество, 2% ако се не лъжа, но това е защото и в кравето масло и др. животински продукти има естествено съдържание на транс мазнини някъде около тази цифра. Както и да е, 2% ще в някои продукти ще преживея, но в България супер трудно се постига, особено ако човек е постоянно гладна кърмачка като мен.

  14. mina on 28 февруари 2008 9:53

    Здравейте, случайно попаднах на вашия сайт и понеже аз много се заинтересувах по вредните мазнини, мисля че има доста голяма спекулация с това наименование в различните държави. Изчетох доста от около година насам и мисля, че една книга дава най-вярна научна обосновка за разграничаването им. Тя е в превод от немски – казва се „Ракът проблемът и решението“ на д-р Йоанна Будвиг на Издателство „Дилок“. Авторката е фармацевт и химик с докторска степен по химия и физика.Откривател е на полиненаситените мастни киселини, както и е доказала, че те лекуват рака в неговите разновидности. Над 20 години е лекувала успешно раково болни, дори и в последен стадий на болеста с …. диета. Тя доказва също, че транс мазнините, както ги наричат сега са в продуктите, които са подложени на нагряване – освен маргаринът всички видове рафинирано олио. Както и в млякото и маслото, които купуваме /пастьоризирани на температура от 450 градуса/. Препоръчвам Ви книгата – прочетете я. Успешен ден, Мина

  15. Iva_D on 6 март 2008 18:00

    Мина, благодаря за препоръката за книгата. Интересни неща прочетох за авторката.
    Само ми е странно едно – това, което пишеш за транс мазнините в растителните масла, защото при еднократно нагряване до вис. температура (както при пържене), се получават наистина транс мазнини, но те са незначително като количество, освен ако мазнината не се използва многократно. Друг е въпросът, че се разрушават естествените структури и се появяват нови, за които се твърди, че са токсични. Може би това имаш предвид?

  16. Grace on 22 март 2008 10:14

    Привет, момичета. Ива, имам въпрос за бисквитите на Пападопулос, защото и аз не мога да отворя сайта. Какво е останалото съдържание – т.е. как са на консерванти и други Е-та, захар, соев лецитин?

  17. Ani on 26 март 2008 23:49

    Нещо не ми се изпрати коментара и го пращам пак.
    Милка шоколадът също е без транс мазнини :)

  18. Desiteam on 23 април 2008 12:46

    АААА, Ани, за Милка хич не съм съгласна-на всички етикети пиеш, че съдържат хидрогенирани(втвърдени) растителни мазнини-ей сега разгледах пак 1 опаковка:)

    А аз отрих още 1 вид бисквити без транс и захар даже(подсладени с малтитол и фруктова захар)- Litle Snack се казват(с правописна грешка в заглавието:), производство на Феникс АД, с канела и стафиди, в картонена кутия са, открих ги на диетчния щанд на CBA.

  19. Ani on 29 май 2008 21:42

    Desiteam, погледни пак на опаковката на някой шоколад Милка, от тези стандартните по 100 грама, а не някоя изчанчена закуска. До сега „хидрогенирани мазнини“ там не съм видяла. Пише че има кокосово масло и краве масло.
    Всеки път като си купувам чета и все това пише.

  20. Ani on 29 май 2008 21:45

    Между другото започнах да обръщам внимание какво пише на опаковките на маслото. Странно, но явно в доста марки масло също има хидрогенирани (втвърдени) растителни мазнини.

  21. Grace on 29 май 2008 22:09

    Хм, и аз днес се загледах в Президента, но не пишеше нищо друго, освен, че е краве масло. Не трябва ли поне да пише 100% краве масло?

  22. Grace on 29 май 2008 22:12

    Има едно френско масло, което много ми харесва, било фермерско. Но няма никакъв етикет на него и нищо не пише, купувала съм го от Дар от боговете (много ме дразнят в този магазин, иначе – нито един етикет на бг, продукти без етикети изобщо, но маслото е върха).

  23. Iva_D on 31 май 2008 9:43

    Грейс, за бисквитите на Пападопулс – консерванти не пише да има, но пронципно мисля, че не се ползват при бисквитите. Лицитин има и то соев (различен лецитин от соевия съм виждала в много малко продукти. Други е-та не.
    Напоследък попадам на едни кантучини, които са с масло: http://www.brothers-trade.com/products_cantuccini.htm
    А мазнините в аллатини биквитите са vegetable oils.

    За милка шоколадите – с хидрогенирани мазнини са тези с пълнежите, крем и смлените лешници, чистият и с ядките/стафиди са без.

  24. Grace on 1 юни 2008 22:23

    Добре де, какъв е проблемът със соевия лецитин? Соята ли? Че може да е ГМ? Защото аз почти навсякъде го виждам.

    Попаднах на едни био сиропени вафли, на които пише, че са с растителни мазнини нехидрогенирани (палмово масло). Но като им гледам мазнините, количеството на моно-, полиненаситените и наситените не отговаря на общото количество. Тук ли някъде трябва да е уловката, ако има такава.

  25. Iva_D on 2 юни 2008 9:19

    Грейс, дори да оставим на страна соята и вида й, кофти е, че е вторичен продукт, който се извлича с разтворител(хексан) и после се избелва (с водороден прекис) и пречиства с други химикали. Кофти. В хранителните продукти обаче е малко. Но когато се налага на кърмачки да го взимат 3,4*1200мг на ден…

    За мазнините, за които пишеш, не знам. Голяма ли е разликата?

  26. Grace on 2 юни 2008 10:16

    То пък човек да не се зачете в етикетите! Първо, има разлика между опаковката и етикета на български, и то в стойностите! Оказва се, че на оригиналната опаковка мазнините не излизат – общо са дадени 18 гр, а сборът между отделните излиза 18,3 гр :) )) На бг превод – общо са дадени 20 гр, а сборът е 19,7 гр!!!! Всъщност, 1 гр транс ли се счита за множко вече?

    Сега, още нещо ми се върти – задушаването нали е ОК? Няма пържене, температурата е по-ниска.

  27. Iva_D on 2 юни 2008 11:29

    Грейс, не ги мисли тия 0,3:)). Казват, че е добре общият ти прием на транс да е по-малко от 2% от всички приети мазнини.

    ОК е задушаването(стига да не питаш суровоядците;)).

  28. Grace on 2 юни 2008 12:02

    Ами, хич не ги мисля, то само тия бисквити да са :) Ама се зачетох по-горе как ги изчислявате и ми стана интересно, понеже не бях задълбавала досега. Освен това, се възмутих какви глупости пишат на бг етикетите. За пореден път се убеждавам, че трябва да се чете оригиналът задължително. Например, на същите бисквити са пропуснали в съдържанието, че има мед. Ей такива ми ти работи.

  29. Hexina on 24 юни 2008 13:53

    Прочетох много внимателно статията и коментарите и направо свят ми се зави! Аз съм учила ‘само’ Математика и Бизнес администрация и познанията ми по Билогия и Химия са на средно ниво, затова написаното с описанията на видове мазнини и т.н. ме пообърка. Общо взето разбрах най-вече, че в повечето храни в БГ има вредни транс мазнини, които е почти невъзможно да се избегнат. За пореден път ние живеем по възможно най-вредния начин, при това даже не го осъзнаваме. Европа на кукуво лято!
    Поне вече няма да купувам маргарин! Останалите продукти от списъка тип fast food, шоколад и снаксове така и така не ги ползвам.

  30. Desiteam on 27 юни 2008 12:41

    Ива, благодаря за разяснението за Милка шоколадите. Аз упорствам, защото всъщност само с пълнежи си купувам, и чета и се пуля на етикетите:) Но все пак има светлина в тунела-ще се яде шоколад значи:)

  31. леля-химичка on 10 декември 2008 21:34

    здравейте! с ваше позволение да поясня- течни са мазнините от раститерен произход,както олиото,вапример.течно е палмовото масло,раличното и мното други. някои като етеричните се ползват само в течно състояние,други се втвърдяват чрез хидрогениране.това пак са мазнинир нд не от животински произход. даже елементарен учебник за 9 клас да прочетете пак ще разберете това. това е теоретичната постановка на въпроса. ако обаче не се предлагат на пазара в качествен втвърден вид….лошо!тук вече идва въпросът за морала,твърде дефицитна категория за нас!

  32. jazzko barba on 22 февруари 2009 13:06

    Вместо да си пишем празни приказки нека всеки да каже продукт който е открил и който да става за ядене. Аз започвам първи. Кисело мляко Верея 4,5%

  33. Kisa on 17 март 2010 22:04

    Hogarenas на Arcor – 0% трансмазнини

Trackback URI | Коментари RSS

Напиши коментар

Име (задължително)

Email (задължително)

Уебсайт


Твоето мнение