Джипът и градът

3 юни 2008

“При тези цени на бензина и този разход на гориво, собствениците на джипове са единствените шведи, които не могат да си позволят да си купят вестник, за да прочетат за глобалното затопляне.” Това написа неотдавна една известна шведска журналистка, Аника Ланц.

Преди около две седмици пък с Иван засякохме из града грамадански хамър с надпис на вратите “Колата ми е на еко гориво.” Срамува се от возилото си човекът.

Изобщо в тази част на Европа на джиповете се гледа с все по-лошо око, главно заради емисиите им от CO2, неколкократно по-високи от тези на повечето други автомобили. Според една анкета на ARS Research, 32% от шведите смятат, че личните автомобили, харчещи над 7,5 на 100, трябва директно да се забранят.

И без това джиповете са създадени за офроуд условия - не за града, където въздухът изнемогва от автомобилни газове и фини прахови частици, а мястото за движение и паркиране е супер кът. Само че, според една британска организация, повечето от тях никога не излизат извън пътната мрежа. Организацията е Alliance against Urban 4×4s и една от нашумелите им акции им беше да мажат с кал спиращите по градските кръстовища джипове, за да им придадат подобаващ офроуд вид.

Освен че са бензиногълтачки и бълват мръсотия във въздуха, джиповете са доста по опасни от леките автомобили. Те са по-големи, по-тежки и собствениците им са склонни се движат с по-висока скорост. Освен това удрят по-високо от останалите автомобили, което е много по-опасно за хората в другата кола. Класически пример от България е случаят Стависки - на шофьора на джипа му няма нищо, докато хората от лекия автомобил са пострадали супер сериозно, единият е загинал.

В България обаче обичаме да демонстрираме статус и да караш джип все още минава за престижно. Не е ли странно, че при всички тези ужасни катастрофи, задръствания, рекорди по фини прахови частици във въздуха на София и по брой на децата с дихателни заболявания все още джипът е колата, която сякаш всеки би карал, ако можеше да си го позволи? Само че какво ли демонстрираме като седнем в своя комбайн, в своя пенисоудължител, в своя танк за лелки (само някои от прякорите на джиповете, които могат да се чуят тук)? Най-вече че плюем на усилията, които предполага се съвместно би трябвало да правим, за да опазим средата наоколо чиста, че не ни пука за здравето на собствените ни деца, че вярваме в правото си да заемаме повече място от останалите и да ги газим по-смъртоносно. Време е повече хора да забележат колко тъпо е това.

Иначе, като изключим високите данъци, скъпия бензин, убийствените такси за паркиране и високите застраховки, Скандинавия може и да е добро място за купуване на някоя грамадна бензиногълтачка. Просто защото търсенето им пада и цените са фантастично ниски. Добре, че е ужасно скъпо да се внесе такъв автомобил в България. Иначе местните нежелани джипки скоро щяха да се прибавят към софийския трафик, за радост на разни хора, чието его просто не се побира в по-малка кола.


23 отговора to “Джипът и градът”

  1. Бу on 3 юни 2008 12:40

    :D права си. Навсякъде драстично нарастват продажбите ако не на еко, то на по-малки и по-икономични коли. Още повече като се разбра, че био горивата почти нямат по-ниски СО2 емисии, важно е поне по други показатели да са добри колите.

    Когато избирах моята, важно ми беше не само да е с градски размери, но и да е икономична - знам, че скоро няма да имам възможност да си взема хибрид или истинска еко-кола (каруците не броим). Затова моята е 5/100, катализатор. Най-доброто възможно при това положение.

    Пък който има дълбоки джобове и плитък мозък, да си бръмчи с джипа, какво… :)

  2. Яна on 4 юни 2008 0:17

    Споделям. В момента караме мъничка Хонда Сивик и най се кефя, когато аз си я зареждам за $40 веднъж на 10 дни, а сметката на свръхогромното чудо на съседната помпа е $80.

    В България хората се оправдават с лошите пътища, не знам доколко е валиден този аргумент, и с децата, за които в обикновен седан нямало място. Аз съм дала клетва, че с двете планирани деца ще се организирам повече и така няма да имам нужда да си купувам джип, за да си мъкна покъщината в него. Колко деца са отгледани с прост трабант, значи може! :)

  3. Бу on 4 юни 2008 8:28

    Яна, какво е ‘обикновен’ седан? Аз намирам, че в моята нисан микра, която наистина е микра, има място за дете, а даже и за две. Багажникът е малък, но достатъчно голям при умерено опаковане да събере багаж за примерно седмица почивка (без особено едри неща от типа на колички и палатки, все пак). А за градско каране е незаменима просто.

    Не разбирам и мъжките доводи за голяма кола - която обезателно ще харчи повече, освен ако не струва едно малко кралство или поне парцел на морето - за голяма кола, за да се путъва извън града. В крайна сметка повечето хора пътуват извън града няколко пъти годишно, безумен е доводът заради тези няколко пъти да се поддържа голяма кола през цялата година.

  4. Яна on 4 юни 2008 18:30

    Ето, виждаш ли, Бу, въпросът е да не се глезим и да се опаковаме умерено. Микрата наистина е малка кола. Сивикът е малко по-голям и според мен в багажника има място и за сгъваема детска количка.

    Според мен занапред ще правят седаните с още по-големи багажници и удобни хранилища/дупки за мушкане на необходими вещи, защото бензинът яко поскъпва. Тук в САЩ се виждат все повече джипове с лепенка “продава се” и все повече малки коли по магистралите.

    Пък за мъжете - в България колата си е източник на самочувствие. Една приятелка ми разгърна една теория скоро. В софийския градски транспорт се возят предимно жени в работна възраст, пенсионери, деца и само най-изпадналите мъже. Просто изплува ли малко българският мъж финансово, сдобие ли се с малко повече, веднага купува кола и вече не слиза от нея.

  5. NinjaDude on 6 юни 2008 0:06

    Да, хубаво е да се забранят и кравите!

  6. Agent S on 7 юни 2008 14:15

    Аз нямам нищо напротив да карам малка кола.. но не и с прекалено малък двигател (1.2, 1.4, 1.6). Един път се в живота (понякога) се случва да трябва да те измъкне от ситуация.. и ако е 1.4 с 4 човека и багаж вътре, какво правим ?? Жито?? Аз лично карам бавно, ама кола под 1.6/100к.с. никога не бих карал. Моята е 1.8 и ме е измъквала от беда. Малка кола само за града!! И все пак всичко е късмет :)

  7. vassilena on 7 юни 2008 19:16

    Само, Бу, не е много точно да се каже, че биогоривата почти нямат по-ниски емисии от петрола. На първо място биогоривата са различни и имат различно количество емисии - дори има значителна разлика между етанол произведен в Бразилия и този произведен в САЩ. Бразилският намалява емисиите с около 80-90%, което не е никак зле. Но дори американският, при който се изразходва доста енергия за производството и емисиите от този процес се калкулират също, пак накрая резултатът от използването му е 40-50% по-ниски емисии, което не незначителна разлика според мен. Друг е въпросът, че при използването на етанол има разни политически и морални въпросителни от рода на натиск върху фермерите да произвеждат култури за гориво вместо за храна, поскъпване на храните, огромно търсене на обработваема земя, което създава опасност за горите, водните ресурси и т.н. Но има и автомобили на метан, който е възобновимо гориво и може да се прави от отпадъци, като също емисиите му са супер ниски. Нещо повече, оползотворяването на метана на практика противодейства на парниковия ефект, тъй като този газ се отделя в резултат на разни човешки дейности като животновъдство или от анаеробното разлагане на боклука на сметищата и действа като супер мощен парников газ.
    Така де, това беше само за уточнение, за да не си помисли някой, че е все тая бензин или еко гориво.
    От друга страна, Бу, си права, че малката и икономична кола като твоята е много добър вариант на този етап, когато голяма част от еко автомобилите все още са скъпи, технологиите им тепърва се усъвършенстват, метан не може да заредиш на супер много места, а й колите които фабрично се движат на метан са супер малко засега. Иначе колите с емисии до 120g/km, каквато и твоята май е както я описваш, тук си се водят еко автомобили и се ползват от всички облекчения за еко автомобилите.

  8. pesho on 9 юни 2008 9:28

    Да джипът е удоволствие, просто трябва да се вдигне цената на горивото и така ще се спре с неикономичните автомобили!
    п.п 6 лв литър е идеално!!!

  9. Силвия on 9 юни 2008 13:55

    Опасявам се, че в България дори горивото да стане 6 лв/ литър, както предлага pesho, егото на джипаджиите няма да намелее, защото за тях е въпрос на престиж (едва след това удобство, сигурност) да караш грамаден джип. Така ще показват, че са повече от другите хора, защото могат да си позволят лукса да харчат дори 6 лв за литър гориво. Все пак повечето чичковци, лелички и …хм, какички с джипове имат доста добри доходи, за да си позволят возило за 100 хиляди евро например(в някои случаи и повече). Жалко, че са толкова късогледи и с липса на каквито и да било ценности.

  10. vassilena on 9 юни 2008 14:01

    Абе тука хамърите ги гледаме напоследък че са съвсеем малко по-скъпи от фолксваген пасат например, явно не могат да ги продават хич.

  11. Силвия on 9 юни 2008 16:17

    А пък тук ако си от “кастата” на най-големите новобогаташи, на хората, приближени на властта, си купуваш Range Rover - и вече си куул, вече си отличен от другите. Вече си най-най, вече гледаш от високо, газиш поголовно и псуваш гадините, които ти се пречкат по пътя. Тези с Range Rover са решили, че този джип е тяхната визитна картичка и емблема. Отвращавам се от такова мислене.
    Между другото наскоро си говорех с позната. Обсъждахме и си спомняхме за други стари познати. Е, моята памет явно не беше така силна, а тя ме подсещаше: Киро,бе, дето караше БМВ, а после си купи Мерцедес…
    Така и не се сетих за Киро, защото не съм забелязала и колата, а какво остава да го запомня с нея!

  12. Димитър on 9 юни 2008 19:30

    Много хубави Теми да даа.
    Аз малко встрани от джиповете.
    Занивам се с проектиране и строителство на “умни” къщи с термопомпено отопление, пречиствателна станция за водата , повторно използване на пречистената вода и такива неща все в еко дух. Та идва един собственик на джип миналата година да купува една от къщите аз му обяснявам за предимствата а той ме прекъсва и ми каза не ме занимавай с глупости аз ако нямам да дам за отопление 2000 лева на месец какъв бизнесмен съм. А аз съм тръгнал да му обяснявам как е по-добре и за него и за природата да се пестят ресурси. Та тези скоро няма да слязат от джиповете а дори и да ги принудим те вътрешно ще са недоволни и ще ги избие в някоя друга посока то промяната трябва да стане вътрешно а това е най-трудното.

    Радвам се че ви има!

  13. Димитриана on 9 юни 2008 20:58

    Семейната кола е Хонда Акорд и е такава красавица,че сърце не ми даде да я заменим за джип,който беше…някак груб отвътре.Та сега си я чукаме по едни черни пътища над Камбаните,защото там живеем.Не намирам джиповете за секси-те са направени,за да не боксуваш в калта.Лимузините са секси,въпреки че и те сигурно са неикономични.;)
    Димитре,има ли начин да разбера повече за интелигентните къщи?

  14. Димитър on 9 юни 2008 21:09

    Здравей Димитриана!
    Има начин:) майла ми е tallo@abv.bg

  15. Бу on 10 юни 2008 8:55

    Василена, не знам. В последния (или предпоследния, не знам) брой на NG много детайлно беше разбито обяснението за биогоривата и защо не са ефективни в крайна сметка като цяло (освен в Бразилия, която и ти даваш за пример).

    Така че, към момента аз се придържам към моята почти еко-кола (има и катализатор, който не знам точно какво върши, но са ми казали, че е хубаво, че го има) и се опитвам да убедя половинката да вземе същата кола. Сравнително наскоро се отърва за мое облегчение от един огромен звяр (не джип, седан), който гълташе 8-10/100 (или 12-14/100 газ), което дори да не гледаме екологията, при тези цени на безнина си е страховито. Да видим дали ще успея…

  16. Grace on 10 юни 2008 9:19

    И аз се заинтригувах от къщите на Димитър. Ще ти пиша мейл.

    Момичета, разпнете ме, аз карам джип. И сега така съвестно ми стана… Все пак, като се замисля, той е дизелов и харчи средно 10-11/100 (при моето шофиране) - колкото и една обикновена средна лека кола. А, и още неща се сетих - рециклира се на 85% и има някакви модерни филтри и системи, с които емисиите на СО2 и HC не са повече от на малка лека кола….
    Е, позабърсах малко гузните си мисли и продължавам да си го карам, щото си го харесвам. Пък какъв багажник имаааа - ще ви натоваря всичките, заедно с бебето, бабата и количката (таткото е на работа и не го пипаме).

  17. sibir1us on 10 юни 2008 20:53

    Искам да попитам: знаете ли какво е съотношението на произведеното ЦО2 от товарните кораби в целия свят в сравнение с това, произведено от всички СУВ-та. Някой случайно да знае?

  18. vassilena on 11 юни 2008 23:52

    Току-що прочетохме с Иван, че продажбите на хамъри в САЩ през май 2008 са били с 62% по-малко в сравнение с май миналата година. Единствената страна, в която все още растат, е Русия. No comment. :-)
    Данните са от Economist.

  19. vassilena on 11 юни 2008 23:57

    sibirius,
    Не знам да има баш такава статистика, но по принцип жп и водният транспорт се водят най-чисти откъм CO2 емисии. Ако намеря нещо по-конкретно като цифри, ще добавя.

  20. Bob on 17 юни 2008 22:00

    Rusia (kakto i India) niamat nishto obshto sys problema za Hummerite. Problema e s dosta po-goliam mashtab. Stawa duma za choweshkoto nehaistvo i za otnoshenieto ni kum samite nas. Syshto taka, okazwa se, che Istinata e kato edna ot onezi detski igrachki - kaleidoskopite - koito prechupwat swetlinata po milioni nachini. Global Warming, kakto i Global Cooling, sa termini, koito zasega sa dosta mistichni i daleche ot srednostatisticheskia chowechec. Po prostata (i ne tolkowa prosta prichina), che ima mnogo interesi i nadmoshtia, koito se opitwat da se preskochat edno-drugo.
    Okazwa se, che problem ima, no ne se znae tochno kakyw. I kakto podobawa, kogato niama strogo predelena definicia na problema, to ne moje da ima i tochno opredeleno reshenie.
    Spored mene, az sym izcialo syglasen s niakoi, koito beshe komentiral po-gore, che triabwa da se zapochne s promianata na syznanieto na horata, i edwa sled towa da se prawiat tehnicheski i drugi promeni.

    Za podrobna informacia, poglednete www.ipcc.ch

  21. Людмил on 18 юни 2008 15:15

    Наскоро купих джип.
    Не за да се фукам, не защото имам излишни пари или излишна планета за замърсяване. А защото НЯМАМЕ пътищата на Скандинавия.

    Строших вече втора кола по пътищата, колкото и банално да звучи. След като изчислих, че съм дал над 1000 лв. за ремонти, най-вече по ходовата част, се принудих да купя джип и то с възможно най-големите гуми (16″). Така поне няма да усещам огромните дупки по улиците…

  22. vassilena on 18 юни 2008 15:52

    Ти поне живееш сред природата и го ползваш по предназначение. Пък и може да си сложиш една газова уредба като този тип с хамъра. Благодаря ти за включването! :-)

  23. Людмил on 21 юни 2008 18:54

    Да, джипа върви на газ и дай Боже скоро ще тръгне на вода, с нула замърсяване, работим с екип ентусиасти по въпроса…
    За инфо - www.beinsa.info

Trackback URI | Коментари RSS

Напиши коментар

Име (задължително)

Email (задължително)

Уебсайт


Твоето мнение